Suiker, misschien toch niet zo zoet

Suiker, misschien toch niet zo zoet

Veel personen zijn verslaafd aan suiker. En ik weet zelf ook wat het is, zo’n suikerverslaving. Ik ben het zelf namelijk ook geweest. Volledig in paniek geraken omdat er geen snoep of chocolade in huis is. De auto inspringen om 22u, om naar de nachtwinkel of het tankstation te rijden om nog snel iets te kopen. Het gevoel van geen energie te hebben, en denken dat de oplossing het eten van iets zoets is.

Maar wat doet suiker dan?  Waarom is het zo ongezond? En zijn er dan alternatieven?
Suiker, in de vorm van gewone kristalsuiker, behoort tot de groep van koolhydraten. Suiker is een stof die omgezet word in energie, dus we hebben wel degelijk suiker nodig om te kunnen leven. Maar natuurlijke suikers, aanwezig in fruit en groenten, is hierbij voldoende. Bovendien bevatten fruit en groenten ook nog eens een hoop vitaminen, mineralen en vezels, wat suiker niet heeft.

Waarom is suiker verslavend?

Glucose, fructose, sucrose, maltodextrine, maltose, dextrose, maisstroop, vruchtensap, honing,… Het zijn allemaal suikers. En ze zitten niet alleen in snoepjes en koekjes, maar ook in tomatensaus, ketchup, yoghurt, water met toegevoegd smaak,.. Het zit echt bijna overal in.

Maar waarom doet een klein beetje suiker eten, meestal verlangen naar meer?
In je lichaam zitten verschillende suikerreceptoren, en door het eten van suiker word er via deze receptoren een beloningssysteem (o.i.v. dopamine) in gang gezet. Suiker spreekt een heel ander deel van onze hersenen aan dan andere voeding, en hierdoor krijg je er een soort van ‘kick’ van, onafhankelijk of je al genoeg had gegeten of niet. Je eet dus niet omdat je honger hebt, maar wel om je beloningssysteem tevreden te maken.

Wat doet suiker in je lichaam?

Ik wil hier geen heel wetenschappelijk artikel gaan neerschrijven, dus probeer het kort en zo simpel mogelijk uit te leggen.
Suikers behoren tot de groep van koolhydraten. Suikers kunnen worden opgesplitst in meerdere groepen naargelang uit hoeveel suikermoleculen ze bestaan. Monosachariden bestaan uit 1 sacharide, disachariden bestaan uit 2 sachariden, oligosacharide uit 3 tot 9 en polysacharide uit meer dan 9 sachariden.
In de monosachariden zitten glucose en fructose. En net die 2 vind ik de moeite waard om even toe te lichten.

Glucose

Glucose gaat via de darmen naar de lever, en die zet glucose om naar energie. Als de lever voldoende glucose heeft, stuurt hij deze verder naar de rest van het lichaam om ook daar omgezet te worden naar energie. Bij teveel glucose in het bloed, gaat je lichaam insuline aanmaken en deze doen dalen.

Fructose

Fructose gaat ook via de darmen naar de lever. Maar doordat de lever een enzym heeft die fructose kan omzetten naar glucose, gaat er maar een klein gedeelte fructose naar de rest van het lichaam. Ook als de lever voldoende glucose heeft om te kunnen omzetten naar energie, houd hij de fructose vast. Deze word dan opgeslagen in vetten in en rondom de lever.

Nu heb je dus misschien al wel door dat fructose dus de grote boosdoener is. Een teveel aan fructose is echt wel schadelijk voor je lichaam.

Cholesterol

Slechts maar een aantal cellen kan fructose omzetten naar glucose. Een groot gedeelte fructose wordt dus niet meteen gebruikt en wordt omgezet naar cholesterol.

Overgewicht

Fructose die niet direct wordt gebruikt, wordt ook opgeslagen in lichaamsvetten. Dit veroorzaakt overgewicht.

Hongergevoel

Fructose reageert niet op het hongerhormoon (ghreline), waardoor je dus nog steeds een hongergevoel krijgt, Hierdoor ga je dus nog steeds blijven eten.

Diabetes

Langdurige grote hoeveelheden fructose kan leiden tot diabetes, insulineresistentie, obesitas, cardiovasculaire aandoeningen (hoge bloeddruk, hartinfarct, dyslipidemie) en leververvetting.

 

Waar zit dan veel fructose in?

In kristalsuiker, vruchtenstropen, maar vooral in kant-en klare producten. zoals snoep, koeken, gebak, ontijtgranen,…  Fabrikanten gebruiken nu eenmaal ontzettend veel fructose omdat het goedkoop is, ontzettend lang houdbaar en makkelijk in gebruik. Maar gezond voor de consument is het niet.

Ook in vers fruit, groenten, zaden en pitten. Maar hierover hoef je je geen zorgen te maken, want deze bevatten ook een grote hoeveelheid glucose en daarbovenop ook nog vitaminen, mineralen en vezels.

Hoe kan je fructose vermijden?

Simpelweg door ofwel zelf aan de slag te gaan thuis met een goede ongeraffineerde en/of natuurlijke suiker. Ofwel door de verpakkingen goed te lezen. Maar ook in dit laatste zit een groot probleem, want fabrikanten gebruiken niet graag het woord ‘fructose’ omdat meer mensen zich bewust worden dat dit ongezond is. Ze gebruiken dus vaak andere benamingen. De meest gebruikte zijn deze:
– inuline
– invertsuiker
– maisstroop
– oligofructose
– vruchtenstroop/vruchtensap
– fructo-oligosachariden
– fructosetroop
– HFCS

Ikzelf gebruik in eigen keuken het meeste kokosbloesemsuiker/palmsuiker, stevia, kaneel, vanille, ahornsiroop en dadels. Ik experimenteer graag met recepten, dus af en toe passeert er wel eens een leuk receptje op mijn blog.


2 thoughts on “Suiker, misschien toch niet zo zoet

    1. Hi!
      Heel graag gedaan. Hopelijk heb je wat aan de info gehad.
      Moest je nog vragen hebben, mag je ze altijd stellen. Ik zal mijn best doen om ze makkelijk uit te leggen 😉

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *